Dissertações e teses em História e Epistemologia da Matemática: contribuições para a abordagem da Geometria Espacial no Ensino Médio

Rafael José Alves do Rego Barros

Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia da Paraíba - Campus João Pessoa Brasil

Iran Abreu Mendes

UFPA Brasil

Resumo

The present article adopts as an object of study dissertations and theses in History and Epistemology of Mathematics of Brazil in the period between 1990 and 2010 of the stricto sensu postgraduate programs that present historical information on topics related to Space Geometry (High School), The objective is to investigate the didactic potential of the Research. We also suggest didactic referrals that can somehow be used in our teaching practice, provided that there is a treatment of this information before its application in the classroom so that the content can be taught in the best way possible according to students’cognitive potential and also to the reality of each school environment. In order to select the theses and dissertations, we used the three current trends in the history of mathematics, according to the cartography of the researches in this area, carried out by Mendes (2014). To identify if a study covered High School content , we used as a parameter the areas of knowledge of the National High School Examination (SEM). This article may be useful to widely disseminate these publications so as to enable the dissemination of the mathematical contents that can approach the concepts of Space Geometry in High School, for once these dissertations and theses are defended, they are forgotten in libraries.

Palavras-chave


Dissertations and Theses. History and Epistemology of Mathematics. High School. Spatial Geometry


Texto completo:

Referências


BALIEIRO FILHO, Inocêncio Fernandes. Arquimedes, Pappus, Descartes e Polya – Quatro Episódios da História da Heurística. Tese ( Doutorado em Educação Matemática) – UNESP, Rio Claro, 2004.

BARROS, Rafael José Alves do Rego Barros. Pesquisas sobre História e Epistemologia da Matemática: Contribuições para Abordagem da

Matemática no Ensino Médio. Tese (Doutorado em Educação) – UFRN, Natal, 2016.

BERTATO, Fabio Maia. “De Divina Proportione” de Luca Pacioli (Tradução Anotada e Comentada). Tese (Doutorado em Filosofia) – UNICAMP, Campinas, 2008.

COSTA, Cristiano Ohton de Amorim. Perspectiva no Olhar – Ciência e Arte do Renascimento. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática )– PUC, São Paulo, 2004.

MENDES, Iran Abreu. História da Matemática no Ensino: Entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.

MENDES, Iran Abreu. Cartografias da produção em História da Matemática no Brasil: um estudo centrado nas dissertações e teses

defendidas entre 1990-2010. Relatório de Pesquisa (Bolsa produtividade CNPq). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.

MENDES, Iran Abreu (a). Tendências da Pesquisa em História da Matemática no Brasil: A Propósito das Dissertações e Teses (1990 –

. Educação Matemática e Pesquisa, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 465 - 480, 2012.

MENDES, Iran Abreu. Investigação Histórica no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.

MENDES, Iran Abreu. Uma radiografia dos textos publicados nos Anais dos SNHM. In: 11º SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 2008, Niterói. Anais. Niterói: SBHC, 2008. p. 1-11.

MORMÊLLO, Ben Hur. O Ensino de Matemática na Academia Real Militar do Rio de Janeiro, de 1811 a 1874. Dissertação (Mestrado em Matemática) –UNICAMP, Campinas, 2010.

PEREIRA, Ana Carolina Costa. A Obra “De Triangulis Omnimodis Libri Quinque” de Johann Müller Regiomantanus (1436 – 1476): Uma Contribuição para o Desenvolvimento da Trigonometria. Tese

(Doutorado em Educação) UFRN, Natal, 2010.

REGO, Rogéria Gaudêncio. REGO, Rômulo Marinho. VIEIRA. Kleber Mendes. Laboratório de Ensino da Geometria. Campinas: Editora Autores Associados, 2012.

SAD, Ligia Arantes (Ed.). In: VI SEMINÁRIO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MATEMÁTICA, 2005, Rio Claro. Anais... Rio Claro: SBHMat, 2005.

VIANA, Fernando César de Abreu. SOUZA, Herbert José Cavalcanti de. Matemática e suas Tecnologias. João Pessoa: Editora Imprell, 2013.


DOI: http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n37p139-150

O arquivo PDF selecionado deve ser carregado no navegador caso tenha instalado um plugin de leitura de arquivos PDF (por exemplo, uma versão atual do Adobe Acrobat Reader).

Como alternativa, pode-se baixar o arquivo PDF para o computador, de onde poderá abrí-lo com o leitor PDF de sua preferência. Para baixar o PDF, clique no link abaixo.

Caso deseje mais informações sobre como imprimir, salvar e trabalhar com PDFs, a Highwire Press oferece uma página de Perguntas Frequentes sobre PDFs bastante útil.

Visitas a este artigo: 1623

Total de downloads do artigo: 1393