UNDERSTAND THE DIFFERENT SKILLS AND THEIR IMPORTANCE IN THE CONTEXT OF THE AGROINDUSTRIAL SECTOR IN THE INTERIOR OF SÃO PAULO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18265/2526-2289a2025id8895

Keywords:

Business Strategy, People Management, Contemporary Organizations

Abstract

Both hard (technical) skills and soft (behavioral) skills play a fundamental role in the performance of corporate activities on the global stage, interconnecting and complementing each other to achieve optimal results and foster customer loyalty. In this context, when this perspective is embraced, it becomes evident that different classes and types of expertise enable the formation of committed and productive organizational teams capable of working in an integrated manner.This study aimed to explore and analyze distinct categories of competencies and expertise within the corporate environment of agro-industries located in the countryside of São Paulo State. Data were collected through the application of a questionnaire to 117 participants from agro-industries in São Carlos and surrounding regions, utilizing a 5-point Likert scale.The results revealed that the majority of participants were male (66.7%) and occupied positions as Assistants or Specialists (54.7%). Respondents affirmed the relevance of soft skills, with an average score of 4.04. The importance of hard skills was also acknowledged (average of 3.86), along with the identification of a need for technical enhancement (average of 3.72). The understanding of critical skills was assessed as moderate (average of 3.28), despite the recognized importance of these competencies being reliable (average of 3.76). This reflects a solid comprehension of technical and behavioral expertise in the execution of tasks.

References

ANTUNES, Lucedile. Soft skills: competências essenciais para os novos tempos. 1ª ed. São Paulo: Literare Books International. 2020.

BUERNETT, Bill; EVANS, Dave. Design da sua vida, o - como criar uma vida boa e feliz. 1ª Ed. São Paulo. Editora Rocco. 2017

CEPEA, Esalq. Mercado De Trabalho Do Agronegócio. 2024. Disponível em: <https://www.cepea.esalq.usp.br/br/mercado-de-trabalho-do-agronegocio.aspx>. Acesso em: 18 jun. 2024.

CEPEA/CNA, Esalq. Mercado de trabalho do agronegócio brasileiro. 2023. Disponível em: < https://www.cepea.esalq.usp.br/upload/kceditor/files/2020_2%20TRI%20Relatorio%20MERCADODETRABALHO_CEPEA.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2024.

CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de Pessoas : O Novo Papel dos Recursos Humanos nas Organizações, Rio de Janeiro: Campus, 2014.

CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de Pessoas. Rio de Janeiro: Elsevier; 3ª edição 2009.

DA SILVA, B. X. F.; CAROLINA NETO, V.; GRITTI, N. H. S. SOFT SKILLS: rumo ao sucesso no mundo profissional. Revista Interface Tecnológica, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 829–842, 2020. DOI: 10.31510/infa.v17i1.797. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br/interfacetecnologica/article/view/797. Acesso em: 18 jun. 2024.

GÜNTHER, Hartmut. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 22, p. 201-209, 2006.

LANDIM, F. L. P.; LOURINHO, L. A.; LIRA, R. C. M.; SANTOS, Z. M. S. A. Uma reflexão sobre as abordagens em pesquisa com ênfase na integração qualitativo-quantitativa. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 19, n. 1, p. 53-58, 2006.

PEREIRA, J. P. Critical Skills of IS Professionals. 2005. In 6ª Conferência da Associação Portuguesa de Sistemas de Informação. Bragança. Disponível em: <https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/1417/1/6capsi_1_jprp.pdf. >. Acesso em 18 jun. 2024.

PESSSÔA, Roberto C. MAGALHÃES, Mauro De O. Maturidade de carreira e desempenho acadêmico em estudantes do ensino fundamental. 2011. Disponível em: < https://pospsi.ufba.br/sites/pospsi.ufba.br/files/roberto_calmon.pdf>. Acesso em 15 Mar. 2024.

REIS, Ana. MEDEIROS, André. WALTER, Cicero E. COSTA, Luís. OLIVEIRA, Manuel A. Um estudo de metodologia mista sobre soft e hards kills:a perspectiva dos estudantes e de empresa contratadora. 2022. Disponível em:<https://proa.ua.pt/index.php/iciemc/article/view/29770/20740>. Acesso em 15 Mar. 2024.

SANTOS, Altair. Soft-skills e hard-skills: como eles mudam a empresa. 2015. Disponivel em: < https://www.cimentoitambe.com.br/massa-cinzenta/soft-skills-e-hard-skills/>. Acesso em 18 jun. 2024.

SEBRAE, Blog. Como a gestão de pessoas impacta nas organizações. 2017. Disponível em: <https://sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/TO/Anexos/Como%20a%20gest%C3%A3o%20de%20pessoas%20Impacta%20nas%20Organiza%C3%A7%C3%B5es.pdf>. Acesso em 15 Mar. 2024.

SEBRAE, Blog. Desenvolvendo competências: investindo em hard skills e soft skills. 2022. Disponível em: < https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/desenvolvendo-competencias-investindo-em-hard-skills-e-soft-skills,6ca6b53d48de3810VgnVCM100000d701210aRCRD>. Acesso em 18 jun. 2024.

WELLS, Rachel. As 10 soft skills mais procuradas pelas empresas. 2024. Disponível: <https://forbes.com.br/carreira/2024/02/as-10-soft-skills-mais-procuradas-pelas-empresas/>. Acesso em 15 Mar. 2024.

WILKINS, Marilyn L. NOLL, Cheryl L. "Critical Skills of IS Professionals: Developing a Curriculum for the Future," Journal of Information Systems Education . 2000. Vol. 11: Emissão. 3, 105-110. Disponível em:< https://aisel.aisnet.org/jise/vol11/iss3/4>. Acesso em 15 Mar. 2024

Published

2025-04-24

Issue

Section

Administração da Produção e Logística
Smart Citations via scite_