A PRODUÇÃO DE MATERIAIS DIDÁTICOS DIGITAIS NA PERSPECTIVA DOS MULTILETRAMENTOS E DO LETRAMENTO CRÍTICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18265/2318-2369a2025id9165

Keywords:

Materiais didáticos digitais, Formação docente, Letramento crítico, Multiletramentos

Abstract

This article discusses the experiences and results of the workshops held in the extension project “Production of Digital Teaching Materials from the Perspective of Critical Literacy”, linked to the Federal University for Latin American Integration (UNILA), which took place in 2024. Aimed at teachers from different areas of knowledge and levels of activity and undergraduate students, the workshops were developed following the aspects of multiliteracies and critical literacies, with the aim of producing digital teaching materials. The methodology adopted for the workshops resulted in synchronous meetings, theoretical discussion and practical activities, culminating in the production of digital teaching materials. The results indicate the importance of continuing, collaborative and interdisciplinary training, as well as the need to integrate different languages. The workshops contributed to the construction of digital teaching materials aligned with the perspectives of multiliteracies and critical literacy and with the demands for the creation of other and new knowledge.

References

FABRÍCIO, Branca Falabella; MOITA LOPES, Luiz Paulo da. A dinâmica dos (re) posicionamentos de sexualidade em práticas de letramento escolar. The Dynamics of Sexuality (Re) Positionings in School Literacy Practices]. In Luiz P. Moita-Lopes and Liliana Bastos (eds.), Para Além da Identidade: Fluxos, Movimentos e Trânsitos, p. 283-314, 2010.

GOMES, Viviana Carina Soares; BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Espanhol em ação: experiências de uma professora em formação nos estágios supervisionados e no NUPEL. 1. ed. – Campinas, SP: Pontes Editores, p. 61-69, 2024.

LONDRES, Grupo Nova. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: projetando futuro sociais. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, p. 101-145, 2021.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; KRAMER, Sonia. Contemporaneidade, educação e tecnologia. Educação & Sociedade, v. 28, p. 1037-1057, 2007.

PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics. The handbook of applied linguistics, p. 784-807, 2004.

ROJO, Roxane. Multiletramentos na escola. Parábola Ed., 2012.

ROJO, Roxane; BARBOSA, Jacqueline Peixoto. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, p. 27-37, 2015.

SARDINHA, Patrícia Miranda Medeiros. Letramento crítico: uma abordagem crítico-social dos textos. Linguagens & Cidadania, v. 20, p. 1-17, 2018.

SILVA, Simone Batista da. Da técnica à crítica: contribuições dos novos letramentos para a formação de professores de língua inglesa. 2011.

TILIO, ROGERIO CASANOVAS. Ensino crítico de língua: afinal, o que é ensinar criticamente?. Perspectivas críticas no ensino de línguas: novos sentidos para a escola, 2017.

Published

2025-08-29

Issue

Section

ÁREA: LETRAS, ARTES E ESPORTES
Smart Citations via scite_